Information A-Ö

 

Andrahandsuthyrning

Om du vill hyra ut din bostadsrätt, kontakta styrelsen i förväg för tillstånd. 
Det räknas som andrahandsuthyrning oavsett om du tar betalt eller inte.

Autogiro

Föreningen ser gärna att månadsavgiften betalas via autogiro. 
Blankett för ansökan om autogiro (pdf - öppnas i nytt fönster)

Fyll i blanketten, skriv ut den och skriv under den och skicka den till Tre Händer enligt informationen på blanketten.
Om du  har några frågor kring autogiro - ring Tre Händer på telefon 0340- 48 33 34.

Boendepärm

I boendepärmen som du fick vid inflyttning hittar du mer svar

Länk till boendepärmen (pdf - öppnas i nytt fönster)

Brandvarnare

I bostadsrätten installerades brandvarnare innan inflyttning. Dessa har en livslängd på 10 år. 
Du som bostadsrättsinnehavare ansvarar själv för att ersätta dessa. 

Elabonnemang

Varje bostadsrättsinnehavare har ett eget abonnemang för hushållsel. 

Felanmälan

Vid problem inom fastigheten så kan du kontakta Systeminstallation på 0200-114 880 mellan 7-16 helgfria vardagar.
Det går också bra att göra en felanmälan dygnet runt via QR koden nedan eller på vår sida Felanmälan så tar de hand om ditt ärende nästkommande helgfria vardag. 

Fiber med bredband, TV och telefoni

Alla lägenheter i BRF Malmen är anslutna med fiber till Varberg Energis öppna stadsnät net@seaside. 
Detta ger dig tillgång till både bredband, tv och telefoni. 

Du väljer själv mellan de olika tjänsteleverantörer som finns i stadsnätet.
Hela tjänsteutbudet och  aktuella priser och kampanjer hittar du på net@seaside (extern länk - öppnas i nytt fönster) 
 
När du valt de tjänster du vill ha, så kontaktar du respektive leverantör för anslutning.  
För att aktuell leverantör ska hinna koppla in din telefon så att den fungerar när du flyttat in, bör du beställa tjänsten senast två veckor innan inflyttning. 

Om du köper en digitalbox får du direkt tillgång till SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen, Lokalkanalen, SVT24, TV4 samt SVT1 HD och SVT2 HD. Vill du ha fler kanaler så beställer du direkt från respektive tjänsteleverantör. Beställer du bredband och TV ingår oftast en digitalbox.

Om du har frågor om bredband, TV eller telefoni kontaktar du Varbergs Energi. 
E-post: kundservice@varbergenergi.se
Telefon: 0340-62 88 11

Förråd

Alla bostadsrätter har ett förråd. De flesta är placerade nere på garagevåningarna.
Skiss över förrådens placering (pdf - öppnas i nytt fönster)

Förändringar inne i lägenheten

Du som bostadsrättshavare får göra förändringar i lägenheten. Vissa åtgärder måste du ha styrelsens tillstånd för att genomföra:
1. ingrepp i bärande konstruktion
2. ändring av befintlig ledning för avlopp, värme eller vatten
3. annan väsentlig förändring av lägenheten

Förändringar ska alltid utföras på ett fackmannamässigt sätt

Förändringar på utsidan av lägenheten

För att installera infravärme eller sätta upp markiser behöver du ha styrelsens tillstånd.

Hemförsäkring

Föreningen har en byggnadsförsäkring, men det är viktigt att du som bostadsrättsinnehvare har en hemförsäkring som inkluderar bostadsrättsförsäkring (extern länk till Konsumenternas - öppnas i nytt fönster) Kontrollera detta med ditt försäkringsbolag.

Lägenhetsförsäljning

Vid försäljning av lägenheten skall styrelsen kontaktas senast i samband med att försäljningen offentliggörs. Detta för att föreningen skall hinna administrera överlåtelsehandlingarna. Styrelsen har en månad på sig att administrera en överlåtelse från det att samtliga handlingar i överlåtelsen är klara och har kommit föreningen tillhanda.

Medlemskap

Blankett för ansökan om medlemskap i Brf Malmen (pdf - öppnas i nytt fönster)
Fyll i blanketten, skriv ut den och skriv under den och skicka den till styrelsen.

Parkering

Under huset finns två garageplan där det finns möjlighet att hyra parkeringsplats via Lindebergs Parkering AB. Skiss parkeringsgarage  (pdf - öppnas i nytt fönster). Det är förberett för laddstolpar för elbilar.

Porttelefon

Reklam

Du som bostadsrättsinnehavare väljer själv om du vill ta emot oadresserad reklam eller inte. Det gör du genom att ändra lappen vid din brevlåda i trapphuset (Magasinsgatan 7 har sina postfack utanför porten). Grön lapp betyder att du accepterar oadresserad reklam, röd lapp betyder att du inte vill ha någon oadresserad reklam.

Sophantering

Matavfallet sorterar du i en brun papperspåse som läggs i ett brunt kärl avsett för matavfall i miljörummet. Påsarna hittar du i miljörummet. När du sorterar ut ditt matavfall bidrar du till en bättre miljö. I Varberg skapas biogas av våra matrester som vi kan köra fordon på och biogödsel som ersätter konstgödsel på våra åkrar. Matavfall är allt som blir över och inte kan sparas, när du lagat eller ätit mat. Äppelskruttar, brödkanter, äggskal, frukt- och grönsaksrester, samt fiskrens och köttben sorteras som matavfall. Plast, snus, cigaretter, blommor och stearin är inte matavfall.

I miljörummet finns också kärl för återvinning av returpapper, pappersförpackningar, wellpapp, glas, plastförpackningar, konservburkar och andra metallförpackningar, Det finns också kärl för vanligt hushållsavfall - det som blivit över när du lämnat resten av dina sopor i övriga återvinningskärl.

Övriga sopor som vitvaror, batterier, möbler, blomjord, trä, däck och farligt avfall lämnar du på återvinningscentral. 

Alla hushåll i Varberg får ett återvinningskort för att kunna lämna avfall på kommunens återvinningscentraler (extern länk till VIVAB - öppnas i nytt fönster). Ditt återvinningskort ger dig 8 gratis besök per år på återvinningscentraler. Ytterligare besök kostar 250:-. Kortet laddas med 8 nya gratisbesök vid varje årsskifte. Du kan utan kostnad lämna elektronik, batterier, lysrör/glödlampor, farligt avfall, kläder och vitvaror på återvinningscentralerna utan att använda kortet. Kontakta styrelsen om du inte fått ditt kort.

Du ansvarar för att sortera rätt och lägga i rätt kärl i miljörummet. Är alla återvinningskärl fulla finns en återvinningsstation några hundra meter norrut från Malmen, vid den gamla kyrkoruinen.

Det är INTE tillåtet att slänga i fel kärl eller att lämna något på golvet i miljörummet.

Ventilation / Köksfläkt

Text om Ventilation / Köksfläkt uppdateras inom kort.

Ytterdörrar

Samtliga ytterdörrar i huset är alltid låsta. Porttelefon finns som ringer till din mobiltelefon. Se avsnittet om porttelefon ovan. Om den inte fungerar, eller för att beställa uppläggning i porttelefonen, använd formuläret "Felanmälan".

Inställningar för cookies
Vår webbsida använder cookies för att hemsidan och våra tjänster ska fungera som de ska. Cookies hjälper oss att förbättra användarvänligheten för dig som besökare, och därför är vissa cookies nödvändiga för att webbsidan ska vara fullt fungerande. Nedan kan du läsa mer om våra cookies och vilka som är valbara.
Inställningar för samtycke
Inställningar för samtycke
Nödvändiga cookies
Dessa cookies används då våra besökare använder en funktion på vår webbplats och är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera fullt ut. Dessa cookies kan därför inte stängas av. Cookies används exempelvis då du fyller i ett formulär eller skapar ett konto och lagrar ingen personlig identifierbar information.
Prestanda cookies
Denna typ av cookie hjälper oss att följa antal besök på vår webbsida och hur våra användare hittade till oss. Vi använder cookies till att mäta och analysera för att exempelvis kunna förbättra användarvänligheten på vår webbplats. Vi kan med hjälp av våra insamlade cookies analysera hur användaren navigerar på webbplatsen, och ta bort irrelevanta sidor och information för att skapa ett så användbart material för våra kunder som möjligt. Den information som vi sparar är exempelvis vilka produktsidor som du besöker.
Marknadsföring
Dessa cookies används för att kunna analysera hur vi kan marknadsföra våra produkter och tjänster. Insamlingen av cookies kan exempelvis hjälpa oss att anpassa annonser till våra besökare baserat på dess tidigare användning av våra tjänster.