Information A-Ö
Andrahandsuthyrning
Om du vill hyra ut din bostadsrätt, kontakta styrelsen i förväg för tillstånd.
Det räknas som andrahandsuthyrning oavsett om du tar betalt eller inte.
Autogiro
Föreningen ser gärna att månadsavgiften betalas via autogiro.
Blankett för ansökan om autogiro (pdf - öppnas i nytt fönster)
Fyll i blanketten, skriv ut den och skriv under den och skicka den till Tre Händer enligt informationen på blanketten.
Om du har några frågor kring autogiro - ring Tre Händer på telefon 0340- 48 33 34.
Boendepärm
I boendepärmen som du fick vid inflyttning hittar du mer svar
Länk till boendepärmen (pdf - öppnas i nytt fönster)
Brandvarnare
I bostadsrätten installerades brandvarnare innan inflyttning. Dessa har en livslängd på 10 år.
Du som bostadsrättsinnehavare ansvarar själv för att ersätta dessa. Det går inte att byta batterier i dem, du måste köpa ny brandvarnare.
Elabonnemang
Varje bostadsrättsinnehavare har ett eget abonnemang för sin hushållsel.
Felanmälan
Vid problem inom fastigheten så kan du kontakta Systeminstallation på 0200-114 880 mellan 7-16 helgfria vardagar.
Det går också bra att göra en felanmälan dygnet runt via QR koden nedan eller på vår sida Felanmälan så tar de hand om ditt ärende nästkommande helgfria vardag.
Fiber med bredband, TV och telefoni
Alla lägenheter i BRF Malmen är anslutna med fiber till Varberg Energis öppna stadsnät net@seaside.
Detta ger dig tillgång till både bredband, tv och telefoni.
Du väljer själv mellan de olika tjänsteleverantörer som finns i stadsnätet.
Hela tjänsteutbudet och aktuella priser och kampanjer hittar du på net@seaside (extern länk - öppnas i nytt fönster)
När du valt de tjänster du vill ha, så kontaktar du respektive leverantör för anslutning.
För att aktuell leverantör ska hinna koppla in din telefon så att den fungerar när du flyttat in, bör du beställa tjänsten senast två veckor innan inflyttning.
Om du köper en digitalbox får du direkt tillgång till SVT1, SVT2, Kunskapskanalen, Barnkanalen, Lokalkanalen, SVT24, TV4 samt SVT1 HD och SVT2 HD. Vill du ha fler kanaler så beställer du direkt från respektive tjänsteleverantör. Beställer du bredband och TV ingår oftast en digitalbox.
Om du har frågor om bredband, TV eller telefoni kontaktar du Varbergs Energi.
E-post: kundservice@varbergenergi.se
Telefon: 0340-62 88 11
Fläkt i köket
Alla lägenheter är utrustade med kolfilterfläkt. Filtret i en kolfilterfläkt behöver bytas ungefär 1 gång per år. Under 2-årsbesiktningen märkte styrelserepresentanten att många lägenheter troligen inte bytt ut kolfiltret i fläkten då det blir flott som ansamlas. Titta i manualen i boendepärmen för att hitta vilken sort ni har, för att kunna beställa rätt kolfilter.
Förråd
Alla bostadsrätter har ett förråd, oftast nere i parkeringsgaragen.
Förändringar inne i lägenheten
Du som bostadsrättshavare får göra förändringar i lägenheten. Vissa åtgärder måste du ha styrelsens tillstånd för att genomföra:
1. ingrepp i bärande konstruktion
2. ändring av befintlig ledning för avlopp, värme eller vatten
3. annan väsentlig förändring av lägenheten
Förändringar ska alltid utföras på ett fackmannamässigt sätt
Förändringar på utsidan av lägenheten
Om du vill glasa in balkongen, göra en fast installation av infravärme eller sätta upp markiser, kontakta styrelsen i förväg för tillstånd.
Hemförsäkring
Föreningen har en byggnadsförsäkring, men det är viktigt att du som bostadsrättsinnehvare har en hemförsäkring som inkluderar bostadsrättsförsäkring (extern länk till konsumenternas.se - öppnas i nytt fönster) Kontrollera detta med ditt försäkringsbolag.
Lås och passerbricka
När du köpte din bostadsrätt fick du kvittera ut nycklar till din lägenhet och nyckelbrickor för dörrar till trapphus och garage.
Det är INTE tillåtet att byta ut låset till din lägenhet.
Lägenhetsförsäljning
Vid försäljning av lägenheten skall styrelsen kontaktas senast i samband med att försäljningen offentliggörs. Detta för att föreningen skall hinna administrera överlåtelsehandlingarna. Styrelsen har en månad på sig att administrera en överlåtelse från det att samtliga handlingar i överlåtelsen är klara och har kommit föreningen tillhanda.
Medlemskap
Blankett för ansökan om medlemskap i Brf Malmen (pdf - öppnas i nytt fönster)
Fyll i blanketten, skriv ut den och skriv under den och skicka den till styrelsen.
Parkering
Under huset finns två garageplan där det finns möjlighet att hyra parkeringsplats via Lindebergs Parkering AB. Skiss parkeringsgarage (pdf - öppnas i nytt fönster).
Porttelefon
Reklam
Du som bostadsrättsinnehavare väljer själv om du vill ta emot oadresserad reklam eller inte. Det gör du genom att ändra lappen vid din brevlåda i trapphuset (Magasinsgatan 7 har sina postfack utanför porten). Grön lapp betyder att du accepterar oadresserad reklam, röd lapp betyder att du inte vill ha någon oadresserad reklam.
Sophantering
Matavfallet sorterar du i en brun papperspåse som läggs i ett brunt kärl avsett för matavfall i miljörummet. Påsarna hittar du i miljörummet. När du sorterar ut ditt matavfall bidrar du till en bättre miljö. I Varberg skapas biogas av våra matrester som vi kan köra fordon på och biogödsel som ersätter konstgödsel på våra åkrar. Matavfall är allt som blir över och inte kan sparas, när du lagat eller ätit mat. Äppelskruttar, brödkanter, äggskal, frukt- och grönsaksrester, samt fiskrens och köttben sorteras som matavfall. Plast, snus, cigaretter, blommor och stearin är inte matavfall.
I miljörummet finns också kärl för återvinning av returpapper, pappersförpackningar, wellpapp, glas, plastförpackningar, konservburkar och andra metallförpackningar, Det finns också kärl för vanligt hushållsavfall - det som blivit över när du lämnat resten av dina sopor i övriga återvinningskärl.
Övriga sopor som vitvaror, batterier, möbler, blomjord, trä, däck och farligt avfall lämnar du på återvinningscentral.
Alla hushåll i Varberg får ett återvinningskort för att kunna lämna avfall på kommunens återvinningscentraler (extern länk till VIVAB - öppnas i nytt fönster). Ditt återvinningskort ger dig 8 gratis besök per år på återvinningscentraler. Ytterligare besök kostar 250:-. Kortet laddas med 8 nya gratisbesök vid varje årsskifte. Du kan utan kostnad lämna elektronik, batterier, lysrör/glödlampor, farligt avfall, kläder och vitvaror på återvinningscentralerna utan att använda kortet. Kontakta styrelsen om du inte fått ditt kort.
Du ansvarar för att sortera rätt och lägga i rätt kärl i miljörummet. Är alla återvinningskärl fulla finns en återvinningsstation några hundra meter norrut från Malmen, vid den gamla kyrkoruinen.
Det är INTE tillåtet att slänga i fel kärl eller att lämna något på golvet i miljörummet.
Trivselregler
Styrelsen har fastställt trivselregler som gäller i föreningen.
Länk till trivselregler (pdf - öppnas i nytt fönster)
Ventilation / Köksfläkt
Det är FTX ventilation i samtliga lägenheter. FTX står för Frånluft Tilluft och X betyder återvinning genom värmeväxlare. I huset finns 3 stycken aggregat placerade i källaren.
Driftkort ventilationen (pdf - öppnas i nytt fönster)
Bild från driftsystemet (pdf - öppnas i nytt fönster)
Samtliga lägenheter har kolfilterfläkt i köket.
Ytterdörrar
Samtliga ytterdörrar i huset är alltid låsta. Porttelefon finns som ringer till din mobiltelefon. Se avsnittet om porttelefon ovan. Om den inte fungerar, eller för att beställa uppläggning i porttelefonen, använd formuläret "Felanmälan".